HTML

Mindennapi szmötyi

Ami épp eszembe jut

Friss topikok

Linkblog

József és testvérei _0224

2010.02.24. 15:03 Alkibiadész [alkibiadesz.blog.hu]

Hónapok óta olvasgatom a József és testvérei című könyvet Thomas Manntól. Mindig csak egy pár oldalt olvasok el belőle, annyit, amennyi reggel vagy este egy 6-8 állomásos metró úton belefér. Szerencsére a könyv rövid részekre osztott, így általában pont be tudom fejezni valamelyik rész végén és nem kell hosszasan gondolkodnom, hol is hagytam abba korábban az olvasását, illetve nem kell perceket azzal töltenem, hol is hagytam abba az események követését. Események persze a szó klasszikus értelmében nem mindig vannak, hiszen az író a Bibliából egy igen rövid epizódot fejt ki közel 1500 oldalon (nem adtam még össze a két kötet oldalszámait, pedig megtehettem volna, a második kötet mindenesetre 940 oldal körül van) és külső időben nem mindig mozgunk, sőt térben sem feltétlenül. Már a második kötet 70-ik oldala körül tartok, József Egyiptomba utazik (vagy utaztatik, mert hiszen nem miatta utaznak, hanem ő megy a kereskedőkkel és nem az a kereskedők célja, hogy őt elvigyék valahová, hanem az ő ott léte esetleges, vagyis pontosan nem esetleges, hanem inkább elrendeltetetés-szerű). Na, körülbelül ilyesmi gondolatfejtések vannak a könyvben, ami egyébként hihetetlen nagy élményt nyújt, igazi szellemi kalandot.

 

Van egy nagyon szimpatikus antikvárium valahol a 13-ik kerületben, ott akadtam a kétkötetes műbe, ami mindössze 1800 forint volt. Vettem hozzá egy Goethe összes drámáit is, ha már. Megjegyzem, Goethe drámáin hamarabb átrágtam magam, izgalmas volt végigkövetni időbeli egymásutánságban azokat, az elején még nem igazán tetszett, de az Iphigénia már megdöbbentően jó volt. De erről ne többet most.

Maga a regény mint már említettem, a bibliai József és testvérei történetet dolgozza fel és pont nemrégiben olvastam egy regényt, ahol a recenzióban volt szó a regény, mint műfaj totalitásáról, amiben mindent végig lehet járni, végig lehet gondolni, több szögből bemutatni stb. Nos hát ilyen totalitást regényben még nem láttam (olvastam), mint ebben a könyvben: van benne családtörténet, kiválasztottság, elrendeltetés, megcsalatás, Hit, Istenkeresés, Istenkiáltás, Istenkitalálás, mítoszteremtés, apa-fiú, fiú-testvér kapcsolat körbejárása és kiforgatása, külső és belső utazás, országbemutatás... Egyszóval nagyszerű és izgalmas szellemi kaland is egyben.

 

 

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkibiadesz.blog.hu/api/trackback/id/tr751786808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pit001 2011.10.27. 18:39:33

Ennek a feléből ki lehetett volna fizetni az egész magyar államadósságot....
Ez a segítség a görögöknek annyi, mint egy égő benzinkútra egy vödör vizet önteni.....
Nekünk is csődöt kellene jelenteni....
süti beállítások módosítása