HTML

Linkblog

New York - egy praktikus útibeszámoló

2017.12.14. 16:12 Alkibiadész [alkibiadesz.blog.hu]

Számos útibeszámolót láttam mostanában New Yorkról, de egyiket sem találtam praktikusnak, ezért néhány gyakorlati tanácsot szeretnék adni a New York iránt érdeklődőknek. A feleségemmel december 3-a és 11-e között voltunk ott, az egy hét tokkal-vonóval 850 ezer forint volt. New York drága hely.

1. Előkészületek
  • Először is kell az új chipkártyás (piros) útlevél. A feleségemnek nem volt, normál menetrenddel egy hét alatt elkészült. Az útlevél ára 5 évre 7 500 forint.
  • Útikönyv: kettőt vettem, használtan, bár egyiket sem olvastam el rendesen. A Marco Polo kiadvány előnye, hogy praktikusan összefoglalja a nevezetes látnivalókat, és vannak benne sétaútvonalak, egyébként eléggé jellegtelen kiadvány: https://bookline.hu/product/home.action?_v=Doris_Chevron_New_York_Marco_Polo_&id=400106&type=20 . A jófogáson vettem használtan egyezer forintért. Sokkal jobb útikönyv az Útitársé: https://bookline.hu/product/home.action?_v=Eleanor_Berman_New_York_Utitars_&id=2104174211&type=10 . Sok érdekes leírás az egyes épületekről. Használtan olyan kétezer forint. Felesleges újabb útikönyvet venni, a World Trade Centeren kívül más látnivaló nem nagyon módosult.
  • vízum: úgynevezett ESTA dokumentum kitöltése szükséges: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ . Itt kicsit izgultam, mert meg kellett adni USA címet – márpedig addig nem foglalok szállást, ameddig nem tudom, lesz-e vízumom. Ezért én előzetesen foglaltam szállást, beírtam a címet, amit utólag lehet változtatni. A vízumot nagyon gyorsan megkaptam, fizetés után meg is volt, ára két főre a bankom árfolyam amellett 7 666 forint volt (14 USD per fő).
  • repülőjegy: az utazómajom oldalán szerepelt, hogy decemberben olcsóbb a jegy, ezért az ő oldaluk alapján indultam el. Kicsit bizalmatlan voltam az általam nem ismert felületen, ezért végül az ajánlott légitársaság oldalán vettem meg a jegyet közvetlenül (TAP Airlines). Nem volt egyértelmű a csomag policy, én meg kapkodtam, így sikerült feleslegesen három feladott poggyászra jogosultságot szert tennem (amit végül nem használtam) mindösszesen 320 ezer forintért (40 ezer forintot kidobtam az ablakon). Általam kedvelt, megbízható oldal az expedia.com is, de megnéztem több oldalt, nagyságrendi különbség nem volt. Ezért a megbízhatóság mellett döntöttem.
  • szállás: az expedia.com mellett a booking.com oldalt néztem, illetve az airbnb-t. Magam is meglepődtem, hogy a szállások milyen horror áron vannak, különösen Manhattanben. Ráadásul nekünk sikerült az utolsó pillanatban dönteni. A feleségem teljes ingatlant szeretett volna, így végül a booking.com oldalon néztünk szállást, térképes segítség alapján Brooklynban találtunk metróvonalhoz közeli szállást (Times Square tömegközlekedéssel 40 perc) – 6 éjszakára reggelivel 189 ezer forintért. A szállás egy kínaiak által üzemeltetett hotelben volt, olyan 20 négyzetméterre saccolnám, középen egy hatalmas ággyal, és egy kis fürdőszobával. Első éjszakára (mivel későn érkeztünk) a repülőtér közelében foglaltunk szállást, ingyenes repülőtéri transzferrel és reggelivel egy hasonlóan egyszerű helyen 38 ezer forintért.
  • biztosítás: felületesen ismerve az USA egészségügyi szolgáltatásait, nem mertem utasbiztosítás nélkül elindulni. Szerencsére az Axa éppen akciózott, féláron volt 11 ezer forint a biztosítás.

1. Utazás
  • A TAP portugál légitársasággal utaztunk, Lisszabonon keresztüli átszállással. Hajnalban indultunk, egy félhivatalos sofőr vitt ki a reptérre 5 ezer forintért. A becsekkolás gyorsan és simán ment.
  • Odafelé 8 órás holtidő volt Lisszabonban, ami alatt kiszaladtunk a városba. A metró közvetlenül kimegy a reptérre, így a bejutás könnyű volt. A metrójegyhez kell venni fél euroért egy kártyát, amire kell tölteni az egyenleget. Egy jegy 1,45 EUR, a napijegy 6,15 EUR, a belváros nagyjából 40 perc. 8 óra alatt (mínusz a becsekkolásra szánt idő) nem is olyan sok, lehet lötyögni a romos belvárosban, felmenni a Szent György várba, vagy elmenni a Jeromos kolostorhoz és a Belém kapuhoz, vagy bátrabbak kiroboghatnak Sintrába, de ez utóbbit már nem mertük vállalni. Maradt a belváros (én korábban már négyszer jártam Lisszabonban, így csak az időt akartuk kellemesen elütni).
  • A repülőút kellemes volt, bár 7 órát kibírni egy ültőben nem túl kellemes, különösen középre szorítva oldalról egy-egy átfolyó nehéz szagú ember közé. Becsekkolásnál ezt a helyet dobta a gép, minden más ülőhelyért extra pénzt kértek.
  • leszállás után rögtön jött a bevándorlási hivatal. Ettől kicsit féltem, de teljesen operatív volt a folyamat, de így is mintegy 2 órán át álltunk sorba. A hivatalnok semmit se kérdezett, csak digitálisan ujjlenyomatot vettek tőlünk, majd benyomta a vízumot az útlevélbe.
  • A JFK-re érkeztünk, itt több terminál van, igen könnyen megtaláltuk a terminálok között közlekedő reptéri magasvasutat, majd az ingyenes transzferbuszt a szálláshoz.
  • Másnap reggel megvettük a reptéren a heti tömegközlekedési bérletet, ami 32 dollár volt fejenként, plusz 5 dollár a reptéri vonat. A személyzettől kértünk metrótérképet, ami végig nagyon hasznosnak bizonyult.

1. Benyomások
  • Az egyik első benyomásom a new yorkiak kedvessége volt. Bárkit megszólítottam, kedves és előzékeny volt.
  • Szagok: a városnak erős szaga van. Ez hol édeskés, hol olajos, hol gőzös.
  • Étel: ehetetlen, túl édes.
  • Az összes lényeges látnivalóval végeztünk péntekig. Öt, vagy hat nap elegendő lett volna. Szombaton el akartunk menni Philadelphiába, de addigra leesett az első hó, és mi is kidöglöttünk, így Coney Island maradt, ami a rendkívül alacsony látótávolság miatt nem volt túl élvezetes.
  • Vásárlás: alig hoztunk haza valamit. A leárazások mellett egyedül a Tommy Hilfiger márka volt jó ár-érték arányú. A városban nincsenek outletek, különösen nem high-end márkáknak. Az európai márkák pedig drágábbak odakinn. Egy Hilfiger pulcsi leárazva 50 dollár volt, egy Lacoste 57 dollár.
  • A helyiek rosszul öltözöttek.
  • Jellemzően világkonyhát ettünk, két főre egy-egy fogás 30 USD körül jött ki. Egy McDonald’s „kiegészített” menü (2 sajtburger, 2 sültkrumpli, 1 nagy üdítő) 10 dollár.
  • Az éghajlat meglepően hasonló volt a magyarhoz, pedig New York jóval délebbre van.
  • Minden italt jéggel tele, vagy hűtőben tárolva adnak a jéghidegben is.
  • Építészetileg nagyon izgalmas a város. Akik a felhőkarcolókat építették, rengeteg pénzt toltak bele.

1. Látnivalók (és persze rengeteg séta) – sajnos a profi (de régi) kétkilós gépemet sikerült memóriakártya nélkül elvinnem, így azt nem használtam (CF kártya nagyon drágán volt csak). A mobilommal készült képek meglepően rossz minőségűek.
  • Lisszabon meglepően lepukkant. Sajnos mi a belvárost választottuk Sintra, vagy a Belém torony és környéke helyett.
  • Wall Street és Federal Hall: sajnos a tőzsdére nem lehet mezei halandóként bejutni, de a környező épületek szépek. Egyedül a Federal Hallba lehetett bemenni, egykor itt iktatták be George Washingtont (a korabeli épület ma már nem áll). A Wall street bikája kicsivel arrébb áll, a Broadwayen. Állandó sor áll előtte.
  • Grand Central station: New York reprezentatív pályaudvara.
  • Bryant Park a Public Library mellett és a Rockefeller Center: cuki városi korcsolyapályák. Utóbbihoz 44 dollár a belépő.
  • Radio City Music Hall: legendás koncerthelyszín.
  • Times Square: feleségemnek ez volt az első nagy élménye.
  • Liberty island és Ellis island: előbbi a Szabadság szobor miatt, utóbbi a Bevándorlási hivatal miatt híres. A két nevezetességhez a belépő 18,5 dollár. Aki ingyen szeretné megtekinteni kicsit messzebbről, annak a Staten Islandra menő kompot ajánljuk. A jegyünk nem volt érvényes a szoborba való feljutásra, csak a talapzat tetejéig tudtunk felmenni. A szigetekre menő kompról csodás kilátás nyílik Manhattanre. Bár a műemlékekről nem akartam írni, de kikívánkozik belőlem, hogy a Szabadság szobor 93 méter magas, Észak-Amerika legnagyobb rézszobra. A rezet nem kiöntötték, hanem lemezekből kalapálták össze. A Staten islandon keresztül több, mint tízmillió ember érkezett az USA-ba. Volt egy fotó egy magyar néniről is.
  • One World trade center és emlékmű: elég monumentális emlékmű és egy építészetileg izgalmas bevásárlóközpont.
  • City Hall: régi városháza.
  • Brooklyn híd: hatalmas acélkábeles híd.
  • Washington Square Park: egy nagyon kellemes egyetemi negyedben van.
  • Macy’s: állítólag a világ legnagyobb áruháza. Nem voltam elájulva tőle. Ha divat, akkor Milánó.
  • Lincoln Center: többek között a Metropolitan Opera található itt.
  • Empire State Building: az örök kedvenc. Másfél év alatt építették. Igen combos a belépő: a 86-ik szintig 36 dollár, a 102-ik szintre 56 dollár. Mi a drágább jegyet vettük meg, de teljesen felesleges volt, feljebbről sincs jobb kilátás.
  • Flatiron building: a 22 emeletes „vasalóház” a Broadway és a 5th Avenue sarkán, egykor a világ legmagasabb épülete.
  • Szent Patrick székesegyház: Hatalmas katedrális a Rockefeller Centernél.
  • Central Park: a korcsolyapálya egész megfizethető volt, emlékeim szerint 12 dollár, bérlés 9 dollár.
  • Metropolitan Opera: jegyek 25 dollártól. Van aznapi „rush sales” 12 órától a weben, amikor drágább helyekre szóló jegyeket lehet 25 dollárért megvenni, ezeket gyorsan elkapkodják. Chagall kép a csarnokban.
  • Dakota ház: ahol a Rosemary gyermeke film játszódik, ahol lelőtték John Lennont.
  • Metropolitan Museum: 25 dollár a belépő, de „pay as you wish” alapon mi 3 dollárt fizettünk.
  • Little Italy és Chinatown: Canal street két oldala, elég lepukkant, bangladesi és egyéb gagyiárusokkal, de legalább jó árak.
  • New York County Courthouse: a 12 dühös ember filmváltozata játszódik itt.
  • East village: szutyok „művésznegyed”. Kihagyható.
  • Guggenheim Museum: Frank Lloyd Wright izgalmas épülete. Az állandó kiállítás minimális, valami retek kortárs kínai trutyit nézhettünk meg 25 dollárért. Be ne menjen senki. Fotózni az előcsarnokból is lehet.
  • Modern Museum of Arts: péntek délután ingyenes a belépő, amúgy 25 dollár. Min ingyen voltunk. Elég jó anyag, itt található Picasso korszakos alkotása, az avignoni kisasszonyok. Moholy-Nagy Lászlónak saját terme van.
  • Coney Island: legendás, álomszerű hely, mint a bécsi Prater. Télen, hóban, olyan volt, mintha atomtámadás után lettünk volna. Itt található a New York Aquarium is, ahol 20 dollárért (két fő) alig láttunk valamit, a látogatóhelyek fele le volt zárva. Nem ajánlott.
  • Greenwich village: egy nagyon hangulatos városrész. Elmentünk Carrie Bradshaw apartmanjának lépcsőjéhez is. Innen indul a High Line sétaútvonal is, egy egykori magasvasút helyén, de sajnos hótakarítási munkák miatt le volt zárva.

Fényképek itt:

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.